Haku

Tavoitteena laadukkaan sijaishuollon tuottaminen : laatukäsikirjan ja asiakaspalautelomakkeiden laatiminen Perhekoti Säteelle

QR-koodi

Tavoitteena laadukkaan sijaishuollon tuottaminen : laatukäsikirjan ja asiakaspalautelomakkeiden laatiminen Perhekoti Säteelle

Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä lastensuojelun sijaishuollon palveluja tuottavan Perhekoti Säteen kanssa. Opinnäytetyön aiheena oli laatukäsikirja lastensuojelulaitokseen. Laatukäsikirjan lisäksi laadimme yksikön käyttöön palautelomakkeet asiakaspalautteen keräämiseen asiakaslasten huoltajilta ja sosiaalityöntekijöiltä. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen tavoitteena oli kehittää laatukäsikirja varmistamaan toimeksiantajan laadunhallintaa. Laatukäsikirjan tarkoituksena on vahvistaa yksikön laadun toteuttamista osana käytännön työtä ja sitouttaa yksikön henkilökunta yrityksen laatupolitiikkaan. Perhekoti Säde on yksityinen, sijaishuollon palveluita tuottava yritys ja sen tulee toiminnallaan vastata sekä asiakkaana olevien lasten ja heidän läheistensä, että palvelua ostavien tahojen, kuten sosiaalityöntekijöiden ja sijoittajakuntien, laatuvaatimuksiin.

Opinnäytetyön tietoperusta koostuu lastensuojelun sijaishuollosta, laadun määrittelystä ja laadun mittaamisesta asiakaskokemuksen avulla. Lastensuojelun laatusuosituksen päivitys on julkaistu vuonna 2019 ja sen osana laadittuja laatukriteereitä sijaishuollolle hyödynsimme määriteltäessä laatua opinnäytetyössä. Laatusuosituksen mukaan tärkeimpiä eettisiä periaatteita ohjaamaan laatua ovat asiakkaiden ihmisarvo ja perusoikeudet, lapsen etu, vuorovaikutus, ammattihenkilöstön työn laatu sekä vastuulliset päätökset ja toimintakulttuuri. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistoiminnan prosessina ja prosessia kuvataan teoriaosuudessa konstruktiivisen mallin mukaan. Toimeksiantaja osallistui laatukäsikirjan laatimiseen tiiviisti koko prosessin ajan ja antoi palautetta sisällöstä toteutusvaiheessa säännöllisesti.

Opinnäytetyön tuotoksena syntyivät selkeä ja toimeksiantajan toiveita vastaava laatukäsikirja ja asiakaspalautelomakkeet laadun arviointiin. Laatukäsikirjaa toimeksiantaja voi hyödyntää perehdytykseen, yksikön yhteisen toimintakulttuurin vahvistamiseen sekä kilpailutuksessa. Laatukäsikirja julkaistiin vain toimeksiantajan käyttöön, joten opinnäytetyön raportissa sen sisältöä esitellään yleisesti ja liitteissä on vain käsikirjan sisällysluettelo. Toimeksiantajan edustajilta saadun palautteen mukaan yksikkö oli tyytyväinen laadittuihin tuotoksiin. Tulevina kehitysideoina ehdotamme, että toimeksiantajalle olisi hyödyllistä kehittää asiakaspalautteen keräämiseen lasten ikätasoon soveltuva palautemenetelmä sekä laadunhallintaa ja sen kehittämistä tulisi varmistaa esimerkiksi laadun vuosikellon avulla.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset