Kansainvälisten e-aineistojen haku vaatii toistaiseksi kirjautumista, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Liiketoimintasuunnitelma perustettavalle pelialan yritykselle

QR-koodi

Liiketoimintasuunnitelma perustettavalle pelialan yritykselle

Peliala on kasvava toimiala Suomessa ja Suomi on kansainvälisesti tunnettu peliteollisuudestaan. Kilpailu alalla on kovaa ja suurin osa peleistä ei menesty. Peli on pelialan yrityksen tärkein tuote ja pelin tuoma tulorahoitus tärkein rahoituslähde yrityksen toimintaan. Menestyäkseen pelialan yrityksen tulee hallita pelin menestykseen vaikuttavat asiat, samoin kuin tuntea toimialan ominaispiirteet ja toimintaympäristön tarjoamat mahdollisuudet yritykselle, sekä tunnistaa haasteet alalla. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä liiketoimintasuunnitelma perustettavalle pelialan yritykselle ja samalla luoda katsaus Suomen peliteollisuuteen. Liiketoimintasuunnitelmassa painottui markkinointi. Tietoperustaa varten työssä tutkittiin monipuolisesti pelialan julkaisuja ja materiaaleja, sekä alan kirjallisuutta, samoin kuin liiketoimintaan liittyviä vastaavia lähteitä. Tavoitteena oli hyödyntää tietoperustan lisäksi haastatteluista saatua kokemusperäistä tietoa, jotta uusi yritys välttää selkeimmät ongelmakohdat toiminnassaan ja kykenee tekemään oikeita valintoja toimintansa varmistamiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena hyödyntäen vetoketjumallia. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joissa haastateltiin pelialalla vaikuttavia henkilöitä. Haastattelut litteroitiin ja aineisto analysointiin sisällönanalyysilla. Luokiteltua aineistoa verrattiin tietoperustaan ja tästä vertailusta luotiin ehdotukset liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueita varten. Tutkimus osoitti, että pelialan yrityksen yhtiömuodon tulee olla osakeyhtiö varmistaakseen rahoitusmahdollisuudet parhaiten. Rahoituksen lähteinä ovat julkiset instanssit ja yksityiset sijoittajat. Pelin menestystä tavoiteltaessa tulee yrityksen huomioida pelaajat ja toimia pelaajalähtöisesti kaikessa pelinkehityksessä. Yrityksen tulee yhdistää markkinointi ja pelinkehitys toimivaksi kokonaisuudeksi, jossa markkinointia hyödynnetään koko pelinkehitysprosessin ajan ja myöhemmin pelin elinkaari huomioiden. Julkaisijan käyttö nähtiin suositeltavana uudelle kokemattomalle pelintekijäyritykselle ja nostavan todennäköisyyttä menestyvälle julkaisulle. Sidosryhmäviestintään kannattaa tutkimuksen perusteella kiinnittää huomiota ja se oli usein ongelma pelialan yrityksille. Toimeksiantaja voi lähteä kehittämään yritystoimintaansa tutkimuksen perusteella hyödyntäen johtopäätöksiä, tehtyä liiketoimintasuunnitelmaa ja markkinoinnin vuosikelloa. Tutkimuksesta on mahdollista tehdä jatkotutkimus, jossa selvitetään rahoitusta pelialalla tarkemmin ja uusien yrittäjien tietoja rahoitusmahdollisuuksista ja heidän onnistumistaan rahoituksen saamisessa.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset