Kansainvälisten e-aineistojen haku vaatii toistaiseksi kirjautumista, jotta hakuja voi tehdä.

Haku

Valmentavan johtamisen käytännöt : Valmentavan johtamisen käyttöönotto Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän kotihoidon yksiköissä

QR-koodi

Valmentavan johtamisen käytännöt : Valmentavan johtamisen käyttöönotto Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän kotihoidon yksiköissä

Valmentava johtaminen on yksi keskeisimmistä johtamisen menetelmistä, jonka avulla voidaan vaikuttaa laaja-alaisesti organisaatioiden sekä henkilöstöjen hyvinvointiin ja menestymiseen. Valmentava johtaja toimii ennakoidusti huomioiden yksilöiden sekä tiimien vahvuudet ja kehittämisen kohteet. Johtaminen on kasvua ja kehitystä tukevaa toimintaa. Toimintaansa kauaskantoisesti suunnitteleva organisaatio perustaa henkilöstöjohtamisensa aina strategiaan.

Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena, jonka tavoitteena oli yhtenäistää Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän hoito- ja hoivapalveluiden vastuualueiden johtamisen menetelmiä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia valmentavan johtamisen käytänteitä esimiehillä on käytössä ja millaisilla toimenpiteillä valmentava johtaminen voisi olla jatkossa yksiköiden johtamisen malli. Tutkimuksessa etsittiin myös johtamisen ja strategian yhteyksiä.

Empiirinen aineisto kerättiin ryhmäteemahaastattelun sekä työpajojen avulla. Tutkimukseen osallistui viisi (5) esimiestä. Aineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisen sisällön analyysin mukaan luokitellen ja teemoitellen. Tutkimus perustui johtamismallin kehittämisen prosessiin. Prosessi eteni vaihe kerrallaan ja prosessinomaisuus mahdollisti sen, että kohdejoukko oli avainasemassa seuraavan vaiheen sisällön suunnittelussa ja tätä myötä pääsi vaikuttamaan keskeisiin menetelmiin.

Keskeisimmäksi kehittämisen kohteeksi tutkimuksessa nousi esimiesten ja henkilökunnan yhteisen ajan puute. Tämä vaikuttaa työyhteisökulttuuriin sekä luottamuksen ja arvostuksen syntymiseen. Tutkimuksen yksi keskeisiä havaintoja oli se, että tutkimusyksikössä on valtavasti osaamista ja potentiaalia esimies- ja asiakastyöhön. Päivittäisen työn organisoinnin haasteet ja kiireen tuntua luova kulttuuri kuitenkin tukahduttavat osan potentiaalista.

Tutkimuksessa tuotettiin lisäksi johtamismallin käyttöönoton käsikirja, jonka tarkoituksena on olla jatkossa tukimateriaalina kotihoidon esimiehille valmentavan johtamisen käyttöönotossa sekä perehdytyksen tukena uusille esimiehille. Tutkimuksen toteutusmenetelmä on mahdollista toistaa nyt kehittämämme mallin mukaan lähes millä tahansa ammattialalla.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset