Haku

Omakustanneäänitteen kannattavuus

QR-koodi

Omakustanneäänitteen kannattavuus

TIIVISTELMÄ

Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden koulutusohjelma

Tekijä: Eija Martinmäki Opinnäytetyön nimi: Omakustanneäänitteen kannattavuus Työn ohjaaja: Sami Niemelä Työn valmistumislukukausi ja -vuosi:Kevät 2012 Sivumäärä: 54

Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli tutkia omakustanneäänitteen kustannuksia ja kannattavuutta. Tutkimus tarkasteli ääniteteollisuutta yleensä sekä sitä, miksi omakustanneäänitteitä tehdään. Onko omakustanneäänitteen tarkoitus olla pienen piirin musiikin tallennusta, vai onko tarkoitus saada elantoa tai ansiota oman äänitteen julkaisulla? Tutkimus vertaili äänitteen teossa muodostuvia kustannuksia. Millaisia vaikutuksia kustannusrakenteella on äänitteen tuottavuuteen, ja millä keinoin kustannuksiin voi vaikuttaa? Tutkimus pohti aiheita, miksi omakustanneäänitteitä halutaan julkaista ja millaisia äänitys-, kopiointi- ja julkaisuvaihtoehtoja löytyy. Tutkimusaihetta tarkasteltiin oman musiikkijulkaisun näkökulmasta. Oma omakustanneäänitteemme ilmestyi toukokuussa 2011. Levyä tehtiin syyskusta 2009 lähtien. Kimmokkeena levyn tekemiseen oli ajatus siitä, että omasta harrastuksesta jäisi jokin konkreettinen jälki. Musiikki on monesta muusta taidelajista poikkeava siinä, että siitä ei jää mitään näkyvää jälkeä. Kun esitys on ohi, ainoa, mitä jää jäljelle, on yleisön kokema tunnetila, toivottavasti yleensä mielihyvä. Esiintyjä ei saa tilannetta enää takaisin. Oman äänitteemme markkinoinnissa tutkittiin sitä, millä tavalla saadaan pienillä panostuksilla levyä myytyä riittävä määrä kulujen peitoksi. Levyn kustannukset koostuivat matkakuluista, studiomaksuista ja monistuksesta. Musiikin harrastajina ei haluttu tehdä aggressiivista markkinointia, vaan ajatus oli, että ostajan täytyy haluta tuote omasta halustaan. Artistin osuus äänitteen tuotosta voi eri lähteiden mukaan vaihdella kahden prosentin tuotosta 16 prosenttiin. Oman levymme tuottotavoitteeksi määräytyi Suomen Muusikkojen Liitto ry:n kustan-nuskaaviossa käyttämä neljän prosentin artistirojalti. Markkinointia suunniteltiin tehtäväksi pienin kustannuksin, ensiksi omassa levynjulkistamistilai-suudessa ja muissa kesän mittaan tarjoutuvissa yleisötilaisuuksissa. Päämarkkina-alueena olisi oma paikkakunta, mutta myös naapurikunnat, sikäli kun esiintymis- tai yleisötapahtumia niihin järjestyisi. Tämän tutkimuksen markkinointitoimenpiteet tapahtuivat kesä-joulukuussa 2011. Levyn markkinointi kuitenkin jatkuu kyseisen ajan jälkeen. Tuottotavoitteen saavuttamiselle ei ole asetettu mitään takarajaa, mutta levyn realistisena myyntiaikana voidaan pitää yhtä vuotta.
Tutkimuksessa käsiteltiin omakustanneäänitteen kustannusrakennetta myös muista kuin oman äänitteen lähtökohdista, jotta saatiin kokonaiskuva omakustanneäänitteen tuottavuudesta yleensä.

Asiasanat: omakustanne, musiikki, äänittäminen

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset