Haku

Sosiaalinen media oppimisympäristönä alakoulussa : Tapaustutkimus luokanopettajasta sosiaalisen median käyttäjänä

QR-koodi

Sosiaalinen media oppimisympäristönä alakoulussa : Tapaustutkimus luokanopettajasta sosiaalisen median käyttäjänä

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia luokanopettajan käsityksiä sosiaalisen median käyttämisestä oppimisympäristönä alakoulussa. Tarkoituksena on kartoittaa luokanopettajan kokemuksia aiheesta ja sitä, millaisena hän näkee sen tulevaisuudessa eli kuinka sosiaalista mediaa voisi hyödyntää nykyistä paremmin. Sosiaalinen media voi tuoda haasteita myös opettajan omaan työhön.

Määrittelin tutkimukseeni neljä tutkimuskysymystä: 1) Miten opettaja määrittelee sosiaalisen median? 2) Millaisia kokemuksia opettajalla on sosiaalisen median käyttämisestä oppimisympäristönä? 3) Miten sosiaalista mediaa voitaisiin kehit-tää ja sen mahdollisuuksia hyödyntää tulevaisuudessa paremmin oppimisen tukena? 4) Millaisia haasteita sosiaalinen media tuo opettajan työhön?

Tutkimusotteeni on kvalitatiivinen ja menetelmänä käytän tapaustutkimusta. Kohteena on luokanopettaja, joka käyttää sekä opetuksessaan että oppilaidensa oppimisympäristönä hyväkseen tietotekniikkaa ja sosiaalista mediaa. Keräsin aineiston haastattelemalla ja litteroin sen. Käytin kvalitatiivisessa tutkimuksessa perinteisesti käytettyä sisällönanalyysia.

Mediakasvatuksen ja sosiaalisen median määritteleminen on vaikeaa. Mediakasvatuksen avulla lapsia kasvatetaan kuitenkin ymmärtämään, tulkitsemaan ja tarkastelemaan mediaa kriittisesti. Sosiaalinen media nähdään avoimina yhteisöllisinä palveluina tai foorumeina. Sen keskeisimpiä piirteitä ovat esimerkiksi tiedon jakaminen ja yhteisöllinen tuottaminen. Sosiaalinen media tarjoaa hyvät mahdollisuudet toteuttaa konstruktivistisen oppimiskäsityksen ja tutkivan oppimisen mukaisia menetelmiä.

Sosiaalisen median käyttäminen oppimisympäristönä alakoulussa on vielä lapsen kengissä. Sosiaalista mediaa käytetään jonkin verran lähinnä blogien, wikien ja verkkolehtien muodossa. Sen avulla on helppo integroida eri oppiaineita. Lisäksi se olisi hyödyllinen koulun ja kodin välisessä yhteistyössä. Ongelmana ovat kuitenkin vielä tietosuoja ja tekijänoikeusasiat sekä opettajien ajan puute ja viitseliäisyys.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset