Haku

Luovuus matematiikan opetuksessa

QR-koodi

Luovuus matematiikan opetuksessa

Tutkielma käsittelee luovuuden merkitystä matematiikan opetuksessa. Ensin luovuus määritellään sekä yleisesti että matemaattisesti. Sen jälkeen tutkitaan sen merkitystä opetuksen eri osa-alueilla. Tarkoituksena on tukea luovuuden lisäämistä matematiikan opetuksessa käymällä läpi sen teoriataustaa sekä antamalla konkreettisia tuntiesimerkkejä luovuutta sisältävistä oppitunneista.

Aihetta lähestyttiin tutkimusartikkeleiden ja aiheesta kirjoitettujen kirjojen kautta. Kyseessä on siis kirjallisuuskatsaus. Tärkeimpiä lähteitä ovat mm. Boldenin, Harrieksen ja Newtonin artikkeli Pre-Service primary teachers’ conceptions of creativity in mathematics (2009), McGregorin teos Developing thinking, developing learning: A guide to thinking skills in Education (2007) sekä Shrikin artikkeli Working like real mathematicians: developing prospective teachers’ awareness of mathematical creativity through generating new concepts (2010).

Tutkielmassa ilmenee, että oppilaiden matemaattinen kokonaiskuva paranee ja monipuolistuu, kun opetuksessa käytetään myös luovia lähestymistapoja. Opettajalla ja hänen mielipiteellään luovasta opetuksesta on tähän vaikutusta. Erityisesti avoimilla tehtävillä ja ongelman asettelu -tehtävillä voidaan vaikuttaa oppilaan matemaattisen luovuuden kehittymiseen. Tutkielman viimeisessä luvussa näistä tehtävätyypeistä on joitakin esimerkkejä.

Tutkielmassa päädytään siihen, että matematiikan opetukseen tulee sisällyttää enemmän luovaa opetusta perinteisen opetuksen rinnalle. Tätä voidaan toteuttaa käyttämällä edellä mainittuja tehtävätyyppejä ja tutkivaa oppimista. Lisäksi opettajankoulutuksessa tulee vaikuttaa tulevien opettajien käsityksiin luovuudesta matematiikassa.

Tallennettuna:
Kysy apua / Ask for help

Sisältöä ei voida näyttää

Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.

Evästeasetukset