Sisältöä ei voida näyttää
Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.
EvästeasetuksetTekstissä avaamme näkemyksiä siitä, mitä tehtävää kriittisellä hiphop-pedagogiikalla voi olla suomalaisessa koulussa. Kriittinen hiphop-pedagogiikka on enemmän kuin hiphop-kulttuurin ja -elementtien opettamista. Se on näiden lisäksi lähestymistapa kasvatukseen, jonka keskiössä on tavoite luoda yhdenvertainen opettaja–oppilassuhde.
Artikkelissa tuodaan esille keinoja, joilla opetussuunnitelmien ja opetustilanteiden kielellistä epäsymmetriaa voidaan kaventaa. Saavutettava kieli parantaa opiskelijoiden osallisuutta ja aktiivisuutta myös osaamisperusteisissa opinnoissa. Kielellisesti saavutettavat opetussuunnitelmat ja opettajan käyttämä saavutettava kieli ovat vastuullista pedagogiikkaa, joka parantaa ymmärrystä ja on siten keskeinen askel kohti yhdenvertaisuutta.
Kieli: | fin |
---|---|
Julkaisija: | Porvoo ; Helsinki : Werner Södeström Osakeyhtiö 1935- |
ISSN: |
2489-8090 |
Asiasanat: | |
Tallennettuna: |
|
Virsien käyttö osana peruskoulun arkea puhututtaa. Keväällä 2019 valmistuneessa opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia mahdollisuuksia vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman perusteet antaa virsikasvatuksen toteuttamiseen nykypäivän peruskouluissa. Eri puolilla Suomea asuville opettajille ja kanttoreille suunnattiin kysely, jossa kartoitettiin virsikasvatuksen toteuttamista sekä yhteistyötä koulun ja seurakunnan välillä. Lisäksi Kiimingissä toteutettiin koulujen kanssa yhteistyössä virsilauluprojekti, jonka avulla saatiin lisää tietoa virsilaulun merkityksestä. Tutkielman tuloksina voidaan todeta, että virsilaulu kuuluu edelleen suomalaiseen peruskouluun ja virsilaululla sekä yhteislaululla on yhä voimaannuttava sekä hengellinen että musiikillinen merkitys. Virsiä lauletaan päivänavauksissa, uskontotunneilla ja juhlissa. Opettajien mielestä nykyinen opetussuunnitelma tukee virsien käyttöä. Samalla se tosin antaa opettajalle pedagogisesti suuremman vapauden päättää, millä tavalla hän virsiä opetuksessaan käyttää. Sekä opettajat että kanttorit kokevat yhteistyön koulun ja seurakunnan kanssa useimmiten kannattavana.
Kieli: | fin |
---|---|
Julkaisija: | [Pori] : Suomen sosiaalipedagoginen seura ry 2023- |
ISSN: |
2984-1038 |
Asiasanat: | |
Tallennettuna: |
|
Kieli: | fin |
---|---|
Julkaisija: | [Pori] : Suomen sosiaalipedagoginen seura ry 2000-2022. |
ISSN: |
2736-8343 |
Asiasanat: | |
Tallennettuna: |
|
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus on Suomessa laissa säädeltyä ja sen toteutumista valvotaan. Lainsäädännöstä ja valvonnasta huolimatta Suomessa on edelleen paljon epätasa-arvoa ja sukupuolinen segregaatio on suuri ongelma niin kouluissa kuin myös työpaikoilla. Kasvatuksessa tulisi pyrkiä sukupuolisensitiivisyyteen ja sukupuolitietoisuuteen, jotta edelleen vallalla olevasta stereotyyppisestä sukupuoliroolituksesta päästäisiin kohti tasa-arvoisempaa tulevaisuutta. Sukupuolisensitiivisessä kasvatuksessa ja opetuksessa lapsen ja nuoren sukupuoli huomioidaan ja tunnistetaan eri sukupuolten edustajien eriävät tarpeet sekä vallalla olevat sukupuolinormit ja oletukset, joita yritetään purkaa. Sukupuolinormien ja roolien toteuttamisen sijaan tuodaan esille näkökulmaa siitä, että jokainen lapsi ja nuori on ainutlaatuinen eikä ole yhtä oikeaa tapaa olla tietyn sukupuolen edustaja.
Sisältöä ei voida näyttää
Chat-sisältöä ei voida näyttää evästeasetusten vuoksi. Nähdäksesi sisällön sinun tulee sallia evästeasetuksista seuraavat: Chat-palveluiden evästeet.
Evästeasetukset