Search

IoT:n mahdollisuudet koulutusorganisaatioissa

QR Code
Finna rating

IoT:n mahdollisuudet koulutusorganisaatioissa

urn.fi/urn:nbn:fi-fe2019060418421 (Oulu University of Applied Sciences - Theseus)
ePooki 42.pdf (Oulu University of Applied Sciences - Theseus)

IoT (Internet of Things) tarkoittaa niitä laitteita, sensoreita ja ohjelmistoja, jotka ovat yhteydessä toisiinsa internetin välityksellä, tarkoituksena saada aikaiseksi esimerkiksi automaatiota, tiedonkeruuta tai tiedon analysointia. IoT on tällä hetkellä muotisana, jonka vuoksi siihen liittyy paljon väärinymmärryksiä. Teknologiahuumassa kaikki haluavat mukaan IoT-junaan.

IoT tulee koskemaan myös koulutusorganisaatioita, joilla on edessään mahdollisuuksien ja haasteiden täyttämä maailma. IoT:n käyttöä koulutusorganisaatioissa on jo kokeiltu ja tutkittu. Esimerkkejä koulutusorganisaatioiden IoT-ratkaisuista ovat kampuksen energiakäytön ja ekosysteemin valvonta, kampuksen turvallisuuden parantaminen, opiskelijoiden hyvinvoinnin seuranta, sekä opetuksen ja oppimisen olosuhteiden seuranta.

Teknisen kehityksen mukana tulee haasteita. Koulutusorganisaatioille kustannukset, teknisten ratkaisujen integrointi sekä tietoturvaan liittyvät kysymykset nousevat esille isoina haasteina. IoT voi eriarvoistaa käyttäjiä, jos sen hyödyntämisessä tukeudutaan käyttäjien henkilökohtaisiin laitteisiin. Muutosvastarinta on todennäköistä, kuten ICT-järjestelmien kohdalla yleisesti.

Esimerkkejä lisäarvoa tuottavista IoT-ratkaisuista ovat liiketunnistava kissojen valvontakamera, kaupunkipyörä ja auton vianselvitys ohjeistuksineen. Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa IoTTi-hankkeessa kehitettiin IoT-yhteistyöverkosto, jonka sovellusalueita ovat sää- ja olosuhdeseuranta, energiakonttien seuranta ja ladontakoneen tuotantolinjan hallinta.

Saved in:
Kysy apua / Ask for help

Content Cannot be Displayed

Chat content cannot be displayed due to cookie settings. To view the content, modify your cookie settings to allow the following categories: Chat Services.

Cookie Settings